Wednesday 27 March 2013

Jenis DIET yang aku rasa paling selamat & sihat

Matlamat ade.. reason pun dah ade... Next step???

Stage ni paling susah bagi aku sebab kat dunia ni ade bermacam -macam jenis diet.

 Atkins diet, Low Calory diet, Low fat diet,  
Detox dietdiet Epal Hijau (yang selalu aku dengar laa)
Bila aku google2, jumpa pulak diet air, diet susu coklat, diet mengunyah, 
diet makanan bayi??? Walaupun bunyinye pelik, tapi rupenye ramai orang kat dunia ni sangat concern tentang berat badan mereka dan mencipta mcm2 cara nak berdiet..

Disebabkan aku ni pun dah cuba beberapa jenis diet, aku perlu decide satu cara yang terbaik for the first move. Lepas buat sedikit research, aku decide nak buat diet yg paling selamat which is  
LOW CALORY DIET.

 WHY????

Sebab diet jenis ni dikatakan merupakan kunci hidup sihat dan dapat melambatkan proses penuaan..

Scientific fact ni aku petik dari laman web indonesia, mehla aku translatekan memandangkan aku pun budak biotech dan nenek moyang aku pun asal dari sana gak..hehe..


Penuaan pada sel badan dikaitkan dengan semakin pendeknya telomere.


Telomere ialah bahagian hujung  DNA .

Usually, sel-sel dlm badan kita ni akan mengalami pembahagian (mitosis/meiosis). Namun, sayangnya setiap kali membahagi, telomere ni akan semakin pendek. Sampai satu tahap, proses pemendekan ini terjadi terus menerus dan kematian sel akan berlaku dengan cepat sekaligus akan memendekkan usia seseorang. Peningkatan risiko terkena nyanyuk menjadi 100x lebih tinggi dan  kadar kematian yang lebih tinggi akibat kanser dan penyakit jantung (Calado and Young, 2009).

Wow..takut tak?? Tapi Allah maha adil. Dia cipta penyakit, dia juga cipta penawar..

Dalam badan kita, ada enzyme telomerase yang membantu supaya  telomere ni memanjang kembali. Namun, sayangnya semakin bertambah umur, jumlah enzyme ini juga akan menurun. Stress yang kita alami juga menyebabkan aktiviti telomerase menurun dan telomere memendek lebih cepat.

 Haa.. Reason yg kuat haruslah scientific macam aku rasa nak buat 2 final year project plak sem ni..Menarik kan, dah 4 taun aku belajar biotech, tapi aku pun baru taw pasal kajian telomere terhadap kesihatan ni. Anyway, thanks to TropicanaSlim for the information.

Aku rasa diet rendah kalori ni bagus, tapi kesan dia lambat compared dgn diet atkins. 
Manusia macam kita memang tak sabar dan sukekan benda yg segera. 
Buktinye kita lagi suke makanan segera daripada makanan berkhasiat sebab cepat, sedap..
Takpe2, nanti aku akan buat post pasal pengalaman aku berdiet sebelum ni..
Aku pun selalu baca blog yg dok  habaq pasal diet ni (diet low calory). The most popular guy in Malaysia yg introduced diet ni is, x lain x bukan.. Kevin Zahri.  Aku suka baca blog dia.
Banyak tips diet yg menginsafkan si chubby macam aku.  
Aku rasa macam nak beli ebook dia ni sebagai pnduan berdiet dgn betul. 
Ok lah, aku nak p lab, bye..xoxo.. 

1 comment: